Innhold
- Forsiden
- Hvem er denne karen? - Fotoalbum - Bokanmeldelser - Jeg lager skreddersydde hjemmesider - Ensom i natten - Kontaktinformasjon ![]() ![]() @ public-choice.no @ idehistorie.no @ institutt.no @ individualisme.no @ libertarianisme.no @ anarkisme.no @ politikken.no @ partier.no @ ondskap.no @ kongelige.no
Blogarkiv
Kategorier
Aktuelt
Bokanmeldelser Bøker jeg har lest Debatten går Debattinnlegg Diverse Filosofiske tanker Foredragsvirksomhet Fra livet mitt Funnet på nettet Kjøp og salg Kultur og idrett Lengre reportasjer Lesetips Mediekritikk Morosaker Nekrologer Nyhetstips Nytt Paradigme Om mine sider Politikk og samfunn På Liberaleren Sitater Svart arbeid Tidsskrifter jeg leser
Kronologisk
August 2006
Mai 2006 Mars 2006 Februar 2006 Januar 2006 Desember 2005 November 2005 Oktober 2005 September 2005 August 2005 Juli 2005 Juni 2005 April 2005 Mars 2005 Februar 2005 Januar 2005 Desember 2004 November 2004 Oktober 2004 September 2004 August 2004 Juli 2004 Juni 2004 Mai 2004 April 2004 Mars 2004 Februar 2004 Januar 2004 Desember 2003 November 2003 Oktober 2003 September 2003 August 2003
Education is to replace an empty mind with an open one.
- Malcolm S. Forbes ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Bøker er livet!
På mine sider finner du alle de beste internettbokhandlerne. I mine bokanbefalinger vil jeg linke til de med den beste prisen på den aktuelle boken.
|
Kalenderen
April 2004
Forrige: A Nordic dEUmocracy?
Neste: EUs østutvidelse
Upop-aften |
Mandag 26. April 2004, kl. 19.00
Ondskap og menneskeverd
Foredrag ved Arne Johan Vetlesen. Lillesalen på Chateau Neuf.
”Enten vil Gud avskaffe det onde og kan ikke; eller han kan, men vil ikke; eller han verken kan eller vil; eller han både kan og vil. Hvis han vil og ikke kan, er han maktesløs, og det kan man ikke regne med hos Gud. Hvis han kan, men ikke vil, er han ondsinnet, og det er like fremmed for Gud. Hvis han verken vil eller kan, er han både ondsinnet og maktesløs og dermed ikke Gud. Men hvis han både vil og kan, hvilket er det eneste som sømmer seg for Gud, hvor kommer da det onde fra, og hvorfor avskaffer han det ikke?”, sier Epikur. Dette er den klassiske beskrivelsen av det ondes problem, men siste ord er ikke sagt med dette eldgamle paradokset om den Allmektige. Mange av de ondeste handlingene vi kan tenke oss er snarere resultat av avmektighet. De som utløses av en desperasjon som glemmer alle menneskelige hensyn, uten hensyn til andres smerte. Vi kjenner igjen ondskapen i slike handlinger, men det er vanskeligere for oss å se ondskapen i selve mennesket. Ingen er tvers igjennom onde, vil humanisten hevde, og med god rett. ”Jeg kjenner en som både var skyldig og uskyldig” har en klok stemme ytret. Fordi den fremdeles trodde litt på menneskeverdet. Behøver man en tredjeperson for å betrakte noe som ondt, ved siden av offer og overgriper? Problemstillingen er aktuell. Det president Bush kaller ”ondskapens akse” fra sitt ståsted som tredjemann (eller er han bare et offer?) beskrives fra andre synsvinkler ikke på en slik måte. Og videre; finnes det ikke handlinger og holdninger som er onde uansett? Holocaust er vel en kandidat? Opp gjennom menneskets historie finner vi tusener av fortellinger om absolutte onder. Hva med sadisme? Hva er forskjellen på kollektiv og individuell ondskap? Ondskap er et komplisert og heterogent fenomen. I kveld skal Arne Johan Vetlesen gjøre oss litt klokere på ondskapen og menneskeverdet. Han drøfter disse spørsmålene med utgangspunkt i Jürgen Habermas, Emmanuel Levinas og Zygmunt Bauman, og ved å trekke inn materiale fra vår tids moralske katastrofer. Foredragsholder: Arrangeres av Kulturutvalget.
Powered by Movable Type 2.64
|
Kalenderen
Hentet fra bentmosfjell.no. Du kan få en slik kalender på din side, bare trykk her.
![]() ![]()
"The State! Always and ever the government and its rulers and operators have been considered above the general moral law. ... The distinctive feature of libertarians is that they coolly and uncompromisingly apply the general moral law to people acting in their roles as members of the State apparatus. Libertarians make no exceptions. For centuries, the State (or more strictly, individuals acting in their roles as "members of the government") has cloaked its criminal activity in high-sounding rhetoric. For centuries the State has committed mass murder and called it "war"; then ennobled the mass slaughter that "war" involves. For centuries the State has enslaved people into its armed battalions and called it "conscription" in the "national service." For centuries the State has robbed people at bayonet point and called it "taxation." In fact, if you wish to know how libertarians regard the State and any of its acts, simply think of the State as a criminal band, and all of the libertarian attitudes will logically fall into place."
Murray N. Rothbard i For a New Liberty, s 46 |