bentmosfjell.no - Velkommen til min liberale verden
Innhold
Blogarkiv
Education is to replace an empty mind with an open one.
- Malcolm S. Forbes
Bauta Bøker FRIstud FRIdemokratene Ideer om frihet Kulturutvalget Johan Norberg sin hjemmeside Monticello Society
Bøker er livet!
På mine sider finner du alle de beste internettbokhandlerne. I mine bokanbefalinger vil jeg linke til de med den beste prisen på den aktuelle boken.
Kalenderen
April 2004
Forrige: A Nordic dEUmocracy? Neste: EUs østutvidelse
Upop-aften | Mandag 26. April 2004, kl. 19.00
Ondskap og menneskeverd
Foredrag ved Arne Johan Vetlesen. Lillesalen på Chateau Neuf.

”Enten vil Gud avskaffe det onde og kan ikke; eller han kan, men vil ikke; eller han verken kan eller vil; eller han både kan og vil. Hvis han vil og ikke kan, er han maktesløs, og det kan man ikke regne med hos Gud. Hvis han kan, men ikke vil, er han ondsinnet, og det er like fremmed for Gud. Hvis han verken vil eller kan, er han både ondsinnet og maktesløs og dermed ikke Gud. Men hvis han både vil og kan, hvilket er det eneste som sømmer seg for Gud, hvor kommer da det onde fra, og hvorfor avskaffer han det ikke?”, sier Epikur. Dette er den klassiske beskrivelsen av det ondes problem, men siste ord er ikke sagt med dette eldgamle paradokset om den Allmektige.

Mange av de ondeste handlingene vi kan tenke oss er snarere resultat av avmektighet. De som utløses av en desperasjon som glemmer alle menneskelige hensyn, uten hensyn til andres smerte. Vi kjenner igjen ondskapen i slike handlinger, men det er vanskeligere for oss å se ondskapen i selve mennesket. Ingen er tvers igjennom onde, vil humanisten hevde, og med god rett. ”Jeg kjenner en som både var skyldig og uskyldig” har en klok stemme ytret. Fordi den fremdeles trodde litt på menneskeverdet.

Behøver man en tredjeperson for å betrakte noe som ondt, ved siden av offer og overgriper? Problemstillingen er aktuell. Det president Bush kaller ”ondskapens akse” fra sitt ståsted som tredjemann (eller er han bare et offer?) beskrives fra andre synsvinkler ikke på en slik måte. Og videre; finnes det ikke handlinger og holdninger som er onde uansett? Holocaust er vel en kandidat? Opp gjennom menneskets historie finner vi tusener av fortellinger om absolutte onder.

Hva med sadisme? Hva er forskjellen på kollektiv og individuell ondskap? Ondskap er et komplisert og heterogent fenomen. I kveld skal Arne Johan Vetlesen gjøre oss litt klokere på ondskapen og menneskeverdet. Han drøfter disse spørsmålene med utgangspunkt i Jürgen Habermas, Emmanuel Levinas og Zygmunt Bauman, og ved å trekke inn materiale fra vår tids moralske katastrofer.

Foredragsholder:
Arne Johan Vetlesen Professor i filosofi, UiO, forfatter av boken ”Ondskap og menneskeverd”

Arrangeres av Kulturutvalget.

Powered by Movable Type 2.64
Kalenderen
Hentet fra bentmosfjell.no. Du kan få en slik kalender på din side, bare trykk her.
"The State! Always and ever the government and its rulers and operators have been considered above the general moral law. ... The distinctive feature of libertarians is that they coolly and uncompromisingly apply the general moral law to people acting in their roles as members of the State apparatus. Libertarians make no exceptions. For centuries, the State (or more strictly, individuals acting in their roles as "members of the government") has cloaked its criminal activity in high-sounding rhetoric. For centuries the State has committed mass murder and called it "war"; then ennobled the mass slaughter that "war" involves. For centuries the State has enslaved people into its armed battalions and called it "conscription" in the "national service." For centuries the State has robbed people at bayonet point and called it "taxation." In fact, if you wish to know how libertarians regard the State and any of its acts, simply think of the State as a criminal band, and all of the libertarian attitudes will logically fall into place."
Murray N. Rothbard i For a New Liberty, s 46