bentmosfjell.no - Velkommen til min liberale verden
Innhold
Blogarkiv
Education is to replace an empty mind with an open one.
- Malcolm S. Forbes
Bauta Bøker FRIstud FRIdemokratene Ideer om frihet Kulturutvalget Johan Norberg sin hjemmeside Monticello Society
Bøker er livet!
På mine sider finner du alle de beste internettbokhandlerne. I mine bokanbefalinger vil jeg linke til de med den beste prisen på den aktuelle boken.
Kalenderen
Februar 2004
Forrige: Michel Foucault møter Camille Paglia Neste: Civita
Onsdagsdebatten | Onsdag 18. Februar 2004, kl. 19.00
Skeiv politikk eller homokamp?
Panel: Stine Helena Svendsen, Christian Bjørnæs, Dag Øistein Endsjø og Caro Kirsebom. Betong på Chateau Neuf.

Det arrangeres “Skeiv veke” på Blindern i uke 8! I den forbindelse inviterer Studentorganisasjonen Homoversitas, i samarbeid med Onsdagsdebatten, til debatt om kjønn og seksualitet. Per er homo, og skal vel ikke like fotball da, eller? Lesbiske Kari har langt hår og bruker sminke, og får stadig vekk høre at ”men du ser jo ikke lesbisk ut!” Det finnes mange rolleforventninger, og noen tar til orde for å endre disse. Er det overhodet riktig med båssetting, slik som homo/hetero og gutt/jente? Eller finnes det en mer flytende overgang? Vil samfunnet noen gang akseptere og forstå en verden uten båser? Historien til LLH (Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring) begynte for over litt over 50 års siden, og er enda ikke fullendt. Det er bare 22 år siden Sosialdepartementet fjernet homofili som sykdomsdiagnose, og 11 år siden det ble lovlig for mennesker av samme kjønn å inngå partnerskap. Dette er enda ikke mulig i for eksempel USA. LLH har nå kommet med forslag til ny plattform for organisasjonen. Plattformen bygger i stor grad på skeiv teori. Det skal ikke lenger bare være snakk om homofile, lesbiske eller bifile, det er nå snakk om skeive mennesker. Skeive i forhold til hva? Sliter du med å forstå alle begrepene? – du er ikke alene. Hva er skeiv teori? Har teoriene noe å tilføre ”homokampen”? Er det på tide med et skifte i LLHs arbeidsmetoder? Vil en skeiv politikk føre til større engasjement lokalt? Er det fare for å miste sin identitet eller usynliggjøre seg? Har fokusen på formelle rettigheter utspilt sin rolle? Hvilke kompromiss er mulige, og hvilke er ønskelige? Du trenger ikke å være skeiv for å komme inn, men du vil vite mer om det når du går ut! I samarbeid med Homoversitas(www.homoversitas.net)

Panel:
Stine Helena Svendsen Medlem i arbeidsutvalget i LLH landsstyret
Christian Bjørnæs Redaktør i magasinet ”Blikk”
Dag Øistein Endsjø Kjønnsforsker UiO
Caro Kirsebom Leder for Homoversitas

Arrangeres av Kulturutvalget.

Powered by Movable Type 2.64
Kalenderen
Hentet fra bentmosfjell.no. Du kan få en slik kalender på din side, bare trykk her.
"The State! Always and ever the government and its rulers and operators have been considered above the general moral law. ... The distinctive feature of libertarians is that they coolly and uncompromisingly apply the general moral law to people acting in their roles as members of the State apparatus. Libertarians make no exceptions. For centuries, the State (or more strictly, individuals acting in their roles as "members of the government") has cloaked its criminal activity in high-sounding rhetoric. For centuries the State has committed mass murder and called it "war"; then ennobled the mass slaughter that "war" involves. For centuries the State has enslaved people into its armed battalions and called it "conscription" in the "national service." For centuries the State has robbed people at bayonet point and called it "taxation." In fact, if you wish to know how libertarians regard the State and any of its acts, simply think of the State as a criminal band, and all of the libertarian attitudes will logically fall into place."
Murray N. Rothbard i For a New Liberty, s 46