bentmosfjell.no - Velkommen til min liberale verden
Innhold
Blogarkiv
Education is to replace an empty mind with an open one.
- Malcolm S. Forbes
Bauta Bøker FRIstud FRIdemokratene Ideer om frihet Kulturutvalget Johan Norberg sin hjemmeside Monticello Society
Bøker er livet!
På mine sider finner du alle de beste internettbokhandlerne. I mine bokanbefalinger vil jeg linke til de med den beste prisen på den aktuelle boken.
Kalenderen
Februar 2004
Forrige: Hold Dem Nede? Neste: Skeiv politikk eller homokamp?
Upop-aften | Mandag 16. Februar 2004, kl. 19.00
Michel Foucault møter Camille Paglia
- Nietzsche kontra Nietzsche. Innledere: Espen Schaanning og Ellen Mortensen. Lillesalen på Chateau Neuf.

Den franske filosofen Michel Foucault ble på 70-tallet en av verdens mest kjente poststrukturalister med sine teorier om anonyme maktstrukturer, formet og reprodusert i samfunnsinstitusjonene som omgir oss alle. Foucault, sammen med resten av sine franske kollegaer stod for en fransk nyfortolkning av Nietzsche som omskrev begrepet ’Vilje til makt’ til ’Vilje til sannhet’. I dette ligger Foucaults tese om at kunnskap og makt betinger hverandre, og at det ligger maktstrategier i all kunnskap. Vitenskap, for Foucault, uttrykker dermed ikke sannhet, men heller praksisen og viljen til å etablere kunnskapen, nemlig å skape viten. Den diskursive makten, mener Foucault, kommer til uttrykk i samfunnsinstitusjoner og relasjoner som en normativt, moralsk makt som legger premisser for menneskets livsførsel. Ved å utfordre sine forgjengeres rasjonalistiske og positiviske syn på kultur inspirerte Foucault humanister, samfunnsvitere, pedagoger og psykologer. Men ikke alle er like begeistret for Foucaults maktdiskurser. Den klartalende amerikanske kultursosiologen Camille Paglia som selv ble inspirert av Nietzsche, levner lite tvil om sine meninger i essayet What I hate about Foucalt (1998) der hun skriver: ”Poststrukturalism is a corps. Let it stink in the Parisian trash pit where it belongs!”. I sin ikonoklastiske essaysamling Sex, Art and American Culture (1994) råder Paglia unge, aspirerende akademikere til å kaste Foucault og hans tilhengere på den akademiske søppelhaugen. Foucault, hevder Paglia, var en uskolert franskmann som på ingen måte brakte noe nytt til vitenskapen, men tvert imot gjorde historiske forenklinger med begreper fra blant annet Durkheim, Weber, og ikke minst Nietzsche. Camille Paglia hevdet i 1994 at det akademiske suget etter fransk poststrukturalisme hadde gått på bekostning av en hel generasjon av akademikere. I kveld, ti år senere møter Foucaultspesialist og filosofiprofessor Espen Schaanning Pagliaspesialist og litteraturprofessor Ellen Mortensen til samtale om Michel Foucaults makt- og diskursbegrep, kritikken mot de franske post-strukturalistene, og Foucaults og Paglias felles teoretiske opphav, Friedrich Nietzsche.

Panel:
Espen Schaanning Professor i Idéhistorie ved Institutt for kulturstudier UiO
Ellen Mortensen Professor Allmenn litteraturvitenskap UiB

Powered by Movable Type 2.64
Kalenderen
Hentet fra bentmosfjell.no. Du kan få en slik kalender på din side, bare trykk her.
"The State! Always and ever the government and its rulers and operators have been considered above the general moral law. ... The distinctive feature of libertarians is that they coolly and uncompromisingly apply the general moral law to people acting in their roles as members of the State apparatus. Libertarians make no exceptions. For centuries, the State (or more strictly, individuals acting in their roles as "members of the government") has cloaked its criminal activity in high-sounding rhetoric. For centuries the State has committed mass murder and called it "war"; then ennobled the mass slaughter that "war" involves. For centuries the State has enslaved people into its armed battalions and called it "conscription" in the "national service." For centuries the State has robbed people at bayonet point and called it "taxation." In fact, if you wish to know how libertarians regard the State and any of its acts, simply think of the State as a criminal band, and all of the libertarian attitudes will logically fall into place."
Murray N. Rothbard i For a New Liberty, s 46