Innhold
- Forsiden
- Hvem er denne karen? - Fotoalbum - Bokanmeldelser - Jeg lager skreddersydde hjemmesider - Ensom i natten - Kontaktinformasjon
@
politiskteori.no
@ public-choice.no @ idehistorie.no @ institutt.no @ individualisme.no @ libertarianisme.no @ anarkisme.no @ politikken.no @ partier.no @ ondskap.no @ kongelige.no
Blogarkiv
Kategorier
Aktuelt
Bokanmeldelser Bøker jeg har lest Debatten går Debattinnlegg Diverse Filosofiske tanker Foredragsvirksomhet Fra livet mitt Funnet på nettet Kjøp og salg Kultur og idrett Lengre reportasjer Lesetips Mediekritikk Morosaker Nekrologer Nyhetstips Nytt Paradigme Om mine sider Politikk og samfunn På Liberaleren Sitater Svart arbeid Tidsskrifter jeg leser
Kronologisk
August 2006
Mai 2006 Mars 2006 Februar 2006 Januar 2006 Desember 2005 November 2005 Oktober 2005 September 2005 August 2005 Juli 2005 Juni 2005 April 2005 Mars 2005 Februar 2005 Januar 2005 Desember 2004 November 2004 Oktober 2004 September 2004 August 2004 Juli 2004 Juni 2004 Mai 2004 April 2004 Mars 2004 Februar 2004 Januar 2004 Desember 2003 November 2003 Oktober 2003 September 2003 August 2003
Education is to replace an empty mind with an open one.
- Malcolm S. Forbes
Bøker er livet!
På mine sider finner du alle de beste internettbokhandlerne. I mine bokanbefalinger vil jeg linke til de med den beste prisen på den aktuelle boken.
|
Kalenderen
Februar 2004
Forrige: Hold Dem Nede?
Neste: Skeiv politikk eller homokamp?
Upop-aften |
Mandag 16. Februar 2004, kl. 19.00
Michel Foucault møter Camille Paglia
- Nietzsche kontra Nietzsche. Innledere: Espen Schaanning og Ellen Mortensen. Lillesalen på Chateau Neuf.
Den franske filosofen Michel Foucault ble på 70-tallet en av verdens mest kjente poststrukturalister med sine teorier om anonyme maktstrukturer, formet og reprodusert i samfunnsinstitusjonene som omgir oss alle. Foucault, sammen med resten av sine franske kollegaer stod for en fransk nyfortolkning av Nietzsche som omskrev begrepet ’Vilje til makt’ til ’Vilje til sannhet’. I dette ligger Foucaults tese om at kunnskap og makt betinger hverandre, og at det ligger maktstrategier i all kunnskap. Vitenskap, for Foucault, uttrykker dermed ikke sannhet, men heller praksisen og viljen til å etablere kunnskapen, nemlig å skape viten. Den diskursive makten, mener Foucault, kommer til uttrykk i samfunnsinstitusjoner og relasjoner som en normativt, moralsk makt som legger premisser for menneskets livsførsel. Ved å utfordre sine forgjengeres rasjonalistiske og positiviske syn på kultur inspirerte Foucault humanister, samfunnsvitere, pedagoger og psykologer. Men ikke alle er like begeistret for Foucaults maktdiskurser. Den klartalende amerikanske kultursosiologen Camille Paglia som selv ble inspirert av Nietzsche, levner lite tvil om sine meninger i essayet What I hate about Foucalt (1998) der hun skriver: ”Poststrukturalism is a corps. Let it stink in the Parisian trash pit where it belongs!”. I sin ikonoklastiske essaysamling Sex, Art and American Culture (1994) råder Paglia unge, aspirerende akademikere til å kaste Foucault og hans tilhengere på den akademiske søppelhaugen. Foucault, hevder Paglia, var en uskolert franskmann som på ingen måte brakte noe nytt til vitenskapen, men tvert imot gjorde historiske forenklinger med begreper fra blant annet Durkheim, Weber, og ikke minst Nietzsche. Camille Paglia hevdet i 1994 at det akademiske suget etter fransk poststrukturalisme hadde gått på bekostning av en hel generasjon av akademikere. I kveld, ti år senere møter Foucaultspesialist og filosofiprofessor Espen Schaanning Pagliaspesialist og litteraturprofessor Ellen Mortensen til samtale om Michel Foucaults makt- og diskursbegrep, kritikken mot de franske post-strukturalistene, og Foucaults og Paglias felles teoretiske opphav, Friedrich Nietzsche. Panel:
Powered by Movable Type 2.64
|
Kalenderen
Hentet fra bentmosfjell.no. Du kan få en slik kalender på din side, bare trykk her.
"The State! Always and ever the government and its rulers and operators have been considered above the general moral law. ... The distinctive feature of libertarians is that they coolly and uncompromisingly apply the general moral law to people acting in their roles as members of the State apparatus. Libertarians make no exceptions. For centuries, the State (or more strictly, individuals acting in their roles as "members of the government") has cloaked its criminal activity in high-sounding rhetoric. For centuries the State has committed mass murder and called it "war"; then ennobled the mass slaughter that "war" involves. For centuries the State has enslaved people into its armed battalions and called it "conscription" in the "national service." For centuries the State has robbed people at bayonet point and called it "taxation." In fact, if you wish to know how libertarians regard the State and any of its acts, simply think of the State as a criminal band, and all of the libertarian attitudes will logically fall into place."
Murray N. Rothbard i For a New Liberty, s 46 |