bentmosfjell.no - Velkommen til min liberale verden
Innhold
Blogarkiv
Education is to replace an empty mind with an open one.
- Malcolm S. Forbes
Bauta Bøker FRIstud FRIdemokratene Ideer om frihet Kulturutvalget Johan Norberg sin hjemmeside Monticello Society
Bøker er livet!
På mine sider finner du alle de beste internettbokhandlerne. I mine bokanbefalinger vil jeg linke til de med den beste prisen på den aktuelle boken.
Kalenderen
Februar 2004
Forrige: Samfunnet i Teateret, Neste: Michel Foucault møter Camille Paglia
Onsdagsdebatten | Onsdag 11. Februar 2004, kl. 19.00
Hold Dem Nede?
-hiphop og kvinnesyn. Panel: Dansken(Esben Selvig), Don Martin, Øyvind Holen, Nazneen Khan. Betong på Chateau Neuf.

”Undersøkelser viser at hiphop-kulturens snevre kvinnesyn sprer seg blant unge gutter [og] at kondombruk er ute”, slik lyder den triste dom over samtiden gjengitt i Bodø Nu (18.04.2004). Slik er det altså. Det er omtrent bare tre skrittlengder fra hiphoperens skitne fantasi om lett tilgjengelige damer, helst i håndjern og bikinitruse på en luksusyacht, til ungdommenes lett påvirkelige hjerner, til sex uten prevensjon og derfra selvfølgelig til samfunnets undergang. Det er kanskje noe gæli med kvinnesynet i hiphop. Det er vanskelig å forklare bort at den kvinneskikkelsen vi møter innen en stor del av både den norske og den utenlandske hiphopen er et ganske verdiløst ludder, som kun kan forvente respekt fra forfatterstemmene om hun er i stand til å svelge en desiliter kjønnsvæske på en kveld. Kanskje kan det unnskyldes eller forklares som et slags opprør? Et slags primitivt primalskrik fra noen stakkars tapere i den kuede, sorte, amerikanske underklassen. Antagelig ikke, de fleste amerikanske artister på det norske distribusjonsnettet har råd til sukker i teen, og de av de norske gutta som er skitne i munnen har vel rævva full av nedarva oljekroner, respekt for mamman sin og et stabilt kjærlighetsforhold. Så hvorfor må mytene opprettholdes? Er det ironi kanskje, eller endog kunst? En måte å uttrykke seg på som er unik for en dynamisk del av popkulturen og må forstås på sine egne premisser. Men oppveies tilsynelatende disrespekt og idioti av merkelappen kunst, kultur og ytringsfrihet, eller kan man fremdeles rette en ristende pekefinger mot amoral og kvinnefiendtlighet? Slik likestillingsdirektøren gjorde for ikke lenge siden, og slik flere i det norske hiphop-miljøet har begynt å innse… Jo, ja. Men vi stiller oss allikevel det innlysende spørsmålet: Er det i det hele tatt mulig å produsere politisk korrekt hiphop? Forsvinner ikke liksom poenget da? Snille gutter spiller fele. Etter debatten blir det konsert med Definite.

Panel:
Dansken(Esben Selvig) Klovner i Kamp
Don Martin Alarmclock Connection
Øyvind Holen Musikkjournalist Morgenbladet
Nazneen Khan Høyskolelektor journalistikk HiO

Arrangeres av Kulturutvalget.

Powered by Movable Type 2.64
Kalenderen
Hentet fra bentmosfjell.no. Du kan få en slik kalender på din side, bare trykk her.
"The State! Always and ever the government and its rulers and operators have been considered above the general moral law. ... The distinctive feature of libertarians is that they coolly and uncompromisingly apply the general moral law to people acting in their roles as members of the State apparatus. Libertarians make no exceptions. For centuries, the State (or more strictly, individuals acting in their roles as "members of the government") has cloaked its criminal activity in high-sounding rhetoric. For centuries the State has committed mass murder and called it "war"; then ennobled the mass slaughter that "war" involves. For centuries the State has enslaved people into its armed battalions and called it "conscription" in the "national service." For centuries the State has robbed people at bayonet point and called it "taxation." In fact, if you wish to know how libertarians regard the State and any of its acts, simply think of the State as a criminal band, and all of the libertarian attitudes will logically fall into place."
Murray N. Rothbard i For a New Liberty, s 46