bentmosfjell.no - Velkommen til min liberale verden
Innhold
Blogarkiv
Education is to replace an empty mind with an open one.
- Malcolm S. Forbes
Bauta Bøker FRIstud FRIdemokratene Ideer om frihet Kulturutvalget Johan Norberg sin hjemmeside Monticello Society
Bøker er livet!
På mine sider finner du alle de beste internettbokhandlerne. I mine bokanbefalinger vil jeg linke til de med den beste prisen på den aktuelle boken.
Kalenderen
Februar 2004
Forrige: The Fountainhead Neste: Hold Dem Nede?
Upop-aften | Mandag 9. Februar 2004, kl. 19.00
Samfunnet i Teateret,
eller teateret i samfunnet? Foredrag ved Jon Nygaard.

Teatret er en uttrykksform som alltid har vært i nær kontakt med sin samtid og speilet samfunnet. Kanskje er teatrets grunnformer egnet fordi de kan lignes med det vi av og til kaller samfunnets skueplass? Men er det fremdeles slik? Det er ikke umiddelbart lett å få øye på hvordan den norske samtidsdramatikken eller det som spilles på de norske institusjonsteatrene reflekterer og analyserer samfunnet slik det ser ut i dag. Snarere kan det virke som om popmusikken lettere klarer å få grep om de samtidige, underliggende politiske strømningene. De siste årene kan mye tyde på at teatret har begynt å kaste blikk innover mot seg selv, eller innover i mennesket i stedet for ut på den store politiske skueplassen. Institusjonsteatrene er tvunget til å i stor grad konsentrere seg om økonomiske anliggender og organisatoriske forhold. Det finnes et mangfold av frie grupper, men de er til stor grad skjult fra offentligheten, og har et smalt publikum, de har opprettet en slags autonom sfære der de kan arbeide nokså uforstyrret. Og ikke minst har det vært et spesielt innholdsmessig fokus på enkeltmennesket, og enkeltmenneskets psykologi, gjerne ispedd mytiske assosiasjoner, i den dramatikken vi har møtt de siste årene. Er dette en analyse som holder vann? Er teatret, spesielt den norske, fremdeles en levende og dynamisk kunstform? Hva er utfordringene for teatret? Holder teatret seg i kontakt med samfunnet på en måte som er spesiell for teatret, og er det nødvendig?

Panel:
Jon Nygaard
Professor, Institutt for teatervitenskap UiO

Arrangert av Kulturutvalget.

Powered by Movable Type 2.64
Kalenderen
Hentet fra bentmosfjell.no. Du kan få en slik kalender på din side, bare trykk her.
"The State! Always and ever the government and its rulers and operators have been considered above the general moral law. ... The distinctive feature of libertarians is that they coolly and uncompromisingly apply the general moral law to people acting in their roles as members of the State apparatus. Libertarians make no exceptions. For centuries, the State (or more strictly, individuals acting in their roles as "members of the government") has cloaked its criminal activity in high-sounding rhetoric. For centuries the State has committed mass murder and called it "war"; then ennobled the mass slaughter that "war" involves. For centuries the State has enslaved people into its armed battalions and called it "conscription" in the "national service." For centuries the State has robbed people at bayonet point and called it "taxation." In fact, if you wish to know how libertarians regard the State and any of its acts, simply think of the State as a criminal band, and all of the libertarian attitudes will logically fall into place."
Murray N. Rothbard i For a New Liberty, s 46