bentmosfjell.no - Velkommen til min liberale verden
Innhold
Blogarkiv
Education is to replace an empty mind with an open one.
- Malcolm S. Forbes
Bauta Bøker FRIstud FRIdemokratene Ideer om frihet Kulturutvalget Johan Norberg sin hjemmeside Monticello Society
Bøker er livet!
På mine sider finner du alle de beste internettbokhandlerne. I mine bokanbefalinger vil jeg linke til de med den beste prisen på den aktuelle boken.
Kalenderen
Oktober 2003
Forrige: Nietzsches diettlære Neste: Fremveksten av nykonservatismen i USA
Onsdagsdebatten | Onsdag 22. Oktober 2003, kl. 19.00
Politisk kunst?! - Realitet eller utopi?
Panel: Jonas Ekeberg, Ina Blom, Bendik Wold og Andreas Lange. Betong på Chateau Neuf.

Er det en meteor? Er det Supermann? Eller er det Sigbjørn Johnsen og Vidar Kleppe i hver sin åltrange hindusaue-trikot som deltar i Tom Waitsløpet?
Vel, ingen av delene, men kanskje nærmere det siste. Det dreier seg nemlig om -politisk kunst! Men det er lenge siden 70-tallet da den lett konservative men superrettferdige Supermann flakset over en gjennompolitisert verden, der kunstens fremste rolle var å kritisere Makta og agitere mot borgerlige konvensjoner. Det føles også lenge siden 80-tallets motreaksjon med en mer innadvendt, avpolitisert men differensiert og subkulturell kunstscene. På 90-tallet begynte kunsten så smått å bli mer selvbevisst, og etter hvert som millenniumsskiftet nærmet seg, ble den igjen også mer bevisst på omgivelsene, på samfunnet.
Idag er den politiske kunsten atter i vinden men med flere, mer nyanserte og refleksive seil enn på det sinte, stereotype 70-tallet. Mange vil peke på fjorårets Dokumenta 11 i Kassel som et slags internasjonalt gjennombrudd for den nye politiske kunsten. I sommer har ”vår egen” Bjarne Melgaard hatt en ganske så politisk festspillutstilling i den evige by, Bergen. Og til høsten åpner utstillingen ”Kunst til folket” på Kunstnernes Hus her i Oslo. Bare for å nevne noen eksempler.
Det er imidlertid her det synes å være på sin presserende plass å stille noen spørsmål til kunsten og dens offentlige utfoldelse: greier kunsten det kunststykket det er å kommunisere med omgivelsene på en måte som kan sies å være politisk? Eller er dette nok en fase hvor både kunstens innhold, så vel som dens fremtredelsesformer og uttrykk har funksjon av å utforske premissene for kunsten selv? Er den i så fall på vei inn i nok en innesluttet, innadvendt forskningsepoke? Formår den å engasjere? Og er den velegnet som politisk virkemiddel? Ja, hva vil det i det hele tatt si at kunsten opptrer politisk? Holder det for eksempel at den kretser rundt og behandler vedatt politiske tema, eller må den ha et normativt budskap? I så måte kan man jo også spørre seg hva som skiller politisk kunst fra annen kunst.
Vel møtt til en ikke-nostalgisk aften!

Panel:
Jonas Ekeberg, kurator for utstillingen ”Kunst til folket”
Ina Blom, kunstteoretiker
Bendik Wold, litteraturredaktør i Morgenbladet
Andrea Lange, utøvende kunstner

Arrangert av Kulturutvalget.

Powered by Movable Type 2.64
Kalenderen
Hentet fra bentmosfjell.no. Du kan få en slik kalender på din side, bare trykk her.
"The State! Always and ever the government and its rulers and operators have been considered above the general moral law. ... The distinctive feature of libertarians is that they coolly and uncompromisingly apply the general moral law to people acting in their roles as members of the State apparatus. Libertarians make no exceptions. For centuries, the State (or more strictly, individuals acting in their roles as "members of the government") has cloaked its criminal activity in high-sounding rhetoric. For centuries the State has committed mass murder and called it "war"; then ennobled the mass slaughter that "war" involves. For centuries the State has enslaved people into its armed battalions and called it "conscription" in the "national service." For centuries the State has robbed people at bayonet point and called it "taxation." In fact, if you wish to know how libertarians regard the State and any of its acts, simply think of the State as a criminal band, and all of the libertarian attitudes will logically fall into place."
Murray N. Rothbard i For a New Liberty, s 46