Innhold
- Forsiden
- Hvem er denne karen? - Fotoalbum - Bokanmeldelser - Jeg lager skreddersydde hjemmesider - Ensom i natten - Kontaktinformasjon
@
politiskteori.no
@ public-choice.no @ idehistorie.no @ institutt.no @ individualisme.no @ libertarianisme.no @ anarkisme.no @ politikken.no @ partier.no @ ondskap.no @ kongelige.no
Blogarkiv
Kategorier
Aktuelt
Bokanmeldelser Bøker jeg har lest Debatten går Debattinnlegg Diverse Filosofiske tanker Foredragsvirksomhet Fra livet mitt Funnet på nettet Kjøp og salg Kultur og idrett Lengre reportasjer Lesetips Mediekritikk Morosaker Nekrologer Nyhetstips Nytt Paradigme Om mine sider Politikk og samfunn På Liberaleren Sitater Svart arbeid Tidsskrifter jeg leser
Kronologisk
August 2006
Mai 2006 Mars 2006 Februar 2006 Januar 2006 Desember 2005 November 2005 Oktober 2005 September 2005 August 2005 Juli 2005 Juni 2005 April 2005 Mars 2005 Februar 2005 Januar 2005 Desember 2004 November 2004 Oktober 2004 September 2004 August 2004 Juli 2004 Juni 2004 Mai 2004 April 2004 Mars 2004 Februar 2004 Januar 2004 Desember 2003 November 2003 Oktober 2003 September 2003 August 2003
Education is to replace an empty mind with an open one.
- Malcolm S. Forbes
Bøker er livet!
På mine sider finner du alle de beste internettbokhandlerne. I mine bokanbefalinger vil jeg linke til de med den beste prisen på den aktuelle boken.
|
Kalenderen
Oktober 2003
Forrige: Amerika - Fordommer og uvitenhet blant forskere og lekfolk
Neste: Nietzsches diettlære
Onsdagsdebatten |
Onsdag 15. Oktober 2003, kl. 19.00
Kollektivtrafikken
Panel: Michael Tetzschner, Alfred Bjørlo, Bård Lanh og Christine Holtan. Betong på Chateau Neuf.
I løpet av de seks første månedene i år mistet 147 personer livet i trafikken. Det er åtte flere enn i samme periode i fjor. Juni i år ble den verste ulykkesmåneden på 13 år med 28 drepte og 1 272 skadet. 700000 er daglig utsatt for helseskadelig luftforurensning i Norge samtidig som 1,5 mill. er utsatt for støy ved boligen sin. Dette gir luftveis-, allergi-, stress- og søvnproblemer. Samferdselsminister Torild Skogsholm tar til orde for kollektivsatsing i storbyene. Hun vil blant annet oppgradere T-banen til ”metro-standard” og gi bonus til byer som får færrre bilister og flere kollektivbrukere. Veibygging skal skje kun der miljø og sikkerhet taler for det. Men hva med grisgrendte strøk hvor man faktisk er fullstendig avhengig av bilen, men hvor bensinprisen er enda høyere enn i byene? Har man valget mellom ti minutter i bilen eller en time på en humpete buss som kjører snirklete omveier i hytt og pine, er det kanskje ikke så vanskelig å tenke seg hva de fleste, om enn ikke de mest ihuga idealistene, ville valgt. Når valgkampen er over, og lysene slukket, hva da? Blir løfter om en utbygget og billigere kollektivtrafikk holdt? Eller er det mer lønnsomt å satse på bilisme? Hva skal man regne lønnsomhet utifra? Panel: Arrangeres av Kulturutvalget.
Powered by Movable Type 2.64
|
Kalenderen
Hentet fra bentmosfjell.no. Du kan få en slik kalender på din side, bare trykk her.
"The State! Always and ever the government and its rulers and operators have been considered above the general moral law. ... The distinctive feature of libertarians is that they coolly and uncompromisingly apply the general moral law to people acting in their roles as members of the State apparatus. Libertarians make no exceptions. For centuries, the State (or more strictly, individuals acting in their roles as "members of the government") has cloaked its criminal activity in high-sounding rhetoric. For centuries the State has committed mass murder and called it "war"; then ennobled the mass slaughter that "war" involves. For centuries the State has enslaved people into its armed battalions and called it "conscription" in the "national service." For centuries the State has robbed people at bayonet point and called it "taxation." In fact, if you wish to know how libertarians regard the State and any of its acts, simply think of the State as a criminal band, and all of the libertarian attitudes will logically fall into place."
Murray N. Rothbard i For a New Liberty, s 46 |