bentmosfjell.no - Velkommen til min liberale verden
Innhold
Blogarkiv
Education is to replace an empty mind with an open one.
- Malcolm S. Forbes
Bauta B�ker FRIstud FRIdemokratene Ideer om frihet Kulturutvalget Johan Norberg sin hjemmeside Monticello Society
B�ker er livet!
P� mine sider finner du alle de beste internettbokhandlerne. I mine bokanbefalinger vil jeg linke til de med den beste prisen p� den aktuelle boken.
Min blog
Om � forsvare sado-kannibaler
En god venninne mener jeg er sv�rt irriterende n�r jeg forsvarer diverse utskudd. V�r siste diskusjon handlet om gamblere og spilleautomater. Denne vil nok irritere henne mer...

P� Nettavisen kan vi lese om Tysk sado-kannibal for retten. Vi kan lese om hva Armin Meiwes st�r tiltalt for:

Der skal Brandes if�lge aktoratet ha latt Meiwes kutte av ham penisen, som de s� stekte og spiste sammen. Deretter hogg Meiwes ham til d�de med en kj�kkenkniv, delte liket i sm�biter og spiste deler av kj�ttet. Resten av menneskekj�ttet ble lagret i dypfryseren, mens bein og hodeskallen ble begravd i hagen, skriver AFP.

Det interessante er at Meiwes sitt offer deltok frivillig. Meiwes s�kte p� internett etter �unge, velbygde menn mellom 18 og 30 �r til slakting�. Den drepte svarte i likhet med flere andre p� annonsen. En av de andre trakk seg fra opplegget og Meiwes lot ham g�.

Jeg synes det b�r v�re en selvf�lge at Armin Meiwes ikke d�mmes for det han har gjort, han har ikke gjort noe som b�r v�re kriminelt. Han har hatt samtykkende, frivillig seksuell omgang med et annet voksent menneske. Slikt b�r v�re lov, selv om preferansene ligger utenfor det folk flest tiltrekkes av. Det er her snakk om kriminell forf�lgelse av en seksuell minoritet, Meiwes har v�rt i kontakt med 430 som delte hans fantasi.

Meiwes har ikke voldtatt noen. Han har ikke funnet seg et uskyldig offer og forgrepet seg p� det. Han har rett og slett funnet seg et annet voksent menneske som delta hans seksuelle fantasier og �nsket � leve dem ut. Dette b�r juridisk sett v�re helt uproblematisk.

Jeg pleier � skille mellom det juridiske og det moralske. Ting kan v�re umoralsk selv om det b�r v�re lov. I dette tilfellet vil jeg ikke si det s� sterkt, selv om jeg ikke vil kalle hans handlinger moralske.

Jeg vil derimot trekke en en sammenligning. Utroskap mot sin partner er ikke uvanlig. Det inneb�rer at man svikter og g�r bak ryggen p� en man elsker og som elsker en selv. Dette er betydelig mer umoralsk enn det v�r tyske sado-kannibal har gjort.

Politikk og samfunn | Tirsdag 2. Desember 2003, kl. 14.00
Comments

Vi mennesker tyr stadig til ytterligheter for � tilfredstille v�r sexuelle fantasi, for � sjokkere, overg� hverandre osv. Mennesker som er villig til � lemleste seg selv for � oppn� sexuell tilfredstille har et problem. Hvis vi skal godta det Armin har gjort uten p� noen som helst m�te � gripe inn, kan det plutselig bli et problem for samfunnet. HVORDAN vi skal gripe inn kan selvsagt diskuteres, men Armin har selv innr�mmet at han trengte psykologhjelp.

Hvis vi skal m�te Armins handling med en fatalistisk holdning kan man sp�rre seg selv hva som blir det neste. At vi skal akseptere "Long pig- gourmet " resturanter, i undergrunnen, hvis hovedretten best�r av frivillige mennsker som ikke har har f�tt psykologihjelp i tide?

Om 100 �r til finnes det kansje egne menneskej�ttoppdrett....

skal vi godta alt? Hvor g�r grensen?

Posted by: Jan Haugen at Desember 15, 2003 06:10 EM

Det er jo greit nok at mannen skal f� ha sine seksuelle fantasier og ikke minst utskjeielser med andre mennesker, men det g�r en grense mellom kanibalisme og seksualliv. Vi bor i Norge, et land hvor det ikke en gang er lov med aktiv d�dshjelp, noe jeg mener b�r v�re lovelig. N�r du da snakker om at samfunnet b�r godta kannibalisme, frivillig eller ikke, er absurd. Mennesker som absolutt vil d�, kan f� gj�re skit arbeidet selv, at psykopater skal f� lov � gj�re det og at det skal v�re akseptabelt er en annen sak.

Posted by: Nils Olsen at Mars 21, 2004 08:42 EM

Powered by Movable Type 2.64
Kalenderen
Hentet fra bentmosfjell.no. Du kan f� en slik kalender p� din side, bare trykk her.
"The State! Always and ever the government and its rulers and operators have been considered above the general moral law. ... The distinctive feature of libertarians is that they coolly and uncompromisingly apply the general moral law to people acting in their roles as members of the State apparatus. Libertarians make no exceptions. For centuries, the State (or more strictly, individuals acting in their roles as "members of the government") has cloaked its criminal activity in high-sounding rhetoric. For centuries the State has committed mass murder and called it "war"; then ennobled the mass slaughter that "war" involves. For centuries the State has enslaved people into its armed battalions and called it "conscription" in the "national service." For centuries the State has robbed people at bayonet point and called it "taxation." In fact, if you wish to know how libertarians regard the State and any of its acts, simply think of the State as a criminal band, and all of the libertarian attitudes will logically fall into place."
Murray N. Rothbard i For a New Liberty, s 46