Innhold
- Forsiden
- Hvem er denne karen? - Fotoalbum - Bokanmeldelser - Jeg lager skreddersydde hjemmesider - Ensom i natten - Kontaktinformasjon
@
politiskteori.no
@ public-choice.no @ idehistorie.no @ institutt.no @ individualisme.no @ libertarianisme.no @ anarkisme.no @ politikken.no @ partier.no @ ondskap.no @ kongelige.no
Blogarkiv
Kategorier
Aktuelt
Bokanmeldelser Bøker jeg har lest Debatten går Debattinnlegg Diverse Filosofiske tanker Foredragsvirksomhet Fra livet mitt Funnet på nettet Kjøp og salg Kultur og idrett Lengre reportasjer Lesetips Mediekritikk Morosaker Nekrologer Nyhetstips Nytt Paradigme Om mine sider Politikk og samfunn På Liberaleren Sitater Svart arbeid Tidsskrifter jeg leser
Kronologisk
August 2006
Mai 2006 Mars 2006 Februar 2006 Januar 2006 Desember 2005 November 2005 Oktober 2005 September 2005 August 2005 Juli 2005 Juni 2005 April 2005 Mars 2005 Februar 2005 Januar 2005 Desember 2004 November 2004 Oktober 2004 September 2004 August 2004 Juli 2004 Juni 2004 Mai 2004 April 2004 Mars 2004 Februar 2004 Januar 2004 Desember 2003 November 2003 Oktober 2003 September 2003 August 2003
Education is to replace an empty mind with an open one.
- Malcolm S. Forbes
Bøker er livet!
På mine sider finner du alle de beste internettbokhandlerne. I mine bokanbefalinger vil jeg linke til de med den beste prisen på den aktuelle boken.
|
Min blog
Noen refleksjoner rundt menneskeverd
På torsdag var det 30 år siden kuppet mot Allende. I den anledning planla jeg å skrive en liten sak. Så fikk jeg nyheten om at Anna Lindh var død.
Det påvirket mitt ønske om å skrive den artikkelen jeg planla. Mitt poeng i forhold Chile var veldig enkelt, selv om jeg hadde tenkt å legge litt kjøtt på beinet. Kuppet mot Salvador Allende var legitimt. Man har rett til å fjerne et sosialistisk regime, selv om det er demokratisk valgt. Om det er klokt, er et annet spørsmål. Likeledes ville et kupp mot Pinochet være like legitimt når han begynte med sine overgrep. Poeng: det er mulig å være for et opprør eller en revolusjon uten å støtte at den nye makteliten begår overgrep. Så dør Anna Lindh. Det er merkelig at man kan bli trist av et drap på noen man ikke kjenner, noen som man ærlig talt ikke en gang har en spesiell oppfatning om. Poeng: Menneskeverdet er utrolig verdifullt, og det å drepe andre mennesker er aldri noe man må ta lett på. I selvforsvar kan det oppstå situasjoner der det er legitimt å drepe andre mennesker. Å gjøre det for å beskytte seg mot mer perifere og ikke direkte trusler er derimot svært skummelt. Det legitimerer at mennesker - politisk eller på det private plan - kan sette seg ned og kynisk avgjøre om noen mennesker kan ofres for et høyere politisk mål. Når man dreper noen, så dreper man alltid et menneske. Et menneske som kan le, gråte, smile og tenke. Et unikt individ. Den naturlige politiske koblingen for meg er Irak-krigen der mange liberalister mener at man ut ifra et høyere politisk mål kunne invadere Irak. Hvor mange Anna Lindh døde på grunn av dette? Mennesker! Individer! De er nemlig det, selv om de ikke er vestlige amerikanere. Jeg mener det var helt legitimt å gjøre opprør eller kuppe Saddam Hussein, uavhengig av om FN støttet det eller ikke. Uavhengig av om det var massevåpen der eller ikke. På samme måte som man kunne fjerne Allende. Virkemidlene man bruker for å oppnå dette målet kan imidlertid gjøre deg til en terrorist, slik Pinochet ble en overgriper og morder. Er det et skille mellom det som skjer under kuppet og det som skjer etterpå? Kan andre moralske regler gjelde under kamp om makten? Mitt svar er ja. Og det er nei. Ja, under et rettferdig opprør er det legitimt å drepe stridende motstandere. Når de er hjelpesløse etterpå, er det umoralsk å drepe dem. Nei, uskyldige menneske kan man ikke under noen omstendigheter drepe. I Irak-krigen ble uskyldige drept. Det gjør noen til mordere. Om det er den som de facto drepte eller om dette kan føres opp direkte til Bush og politikere er et interessant spørsmål Kanskje du synes det er merkelig å skrive et innlegg som dette? Jeg er imidlertid svært opptatt å presisere hvordan det er mulig å kombinere en absolutt respekt for menneskeverdet med en rett til å gjøre opprør mot urettferdighet. Overgrep kan aldri forsvares og det må være mulig å reagere mot dem. Samtidig må man alltid huske på at uskyldige mennesker aldri kan ofres. Noen vil hevde at man ikke kan lage omelett uten å knuse egg. Problemet er bare at mennesker ikke er egg. Av og til trenger vi ekstreme teoretikere en tragedie for å minne oss på det...
Filosofiske tanker |
Lørdag 13. September 2003, kl. 19.43
Comments
Jeg har litt vanskelig for å forstå hvordan du kan mene at et blodig militærkupp er legitimt, selv mot en sosialistisk president. Og jeg synes ikke artikkelen din gjorde det så mye klarere. De mennesker som har innsatt andre til å styre for seg, har rett til å gjøre opprør hvis makten de har avgitt blir misbrukt (Jefferson, 1776). Men det var da ikke dette som skjedde i Chile? Posted by: Pleym Christensen at Oktober 21, 2003 10:04 FMHar du røyka sokkene dine? Kuppet mot Allendes regjering var ikke legitimt med mindre du ser det gjennom Trumandoktrinens filter. I så fall vil du legge "kjøtt på beinet" til hvordan USA kan ta seg til rette der det måtte passe dem. Det har fanken ikke mye med "frihet" å gjøre. Posted by: Morten at August 22, 2005 11:18 EM
Powered by Movable Type 2.64
|
Kalenderen
Hentet fra bentmosfjell.no. Du kan få en slik kalender på din side, bare trykk her.
"The State! Always and ever the government and its rulers and operators have been considered above the general moral law. ... The distinctive feature of libertarians is that they coolly and uncompromisingly apply the general moral law to people acting in their roles as members of the State apparatus. Libertarians make no exceptions. For centuries, the State (or more strictly, individuals acting in their roles as "members of the government") has cloaked its criminal activity in high-sounding rhetoric. For centuries the State has committed mass murder and called it "war"; then ennobled the mass slaughter that "war" involves. For centuries the State has enslaved people into its armed battalions and called it "conscription" in the "national service." For centuries the State has robbed people at bayonet point and called it "taxation." In fact, if you wish to know how libertarians regard the State and any of its acts, simply think of the State as a criminal band, and all of the libertarian attitudes will logically fall into place."
Murray N. Rothbard i For a New Liberty, s 46 |